Ticker

6/recent/ticker-posts

Mee Kolok Sarawak

Mee Kolok Sarawak | Mee Kolok adalah salah satu daripada hidangan mee yang sangat popular di Sarawak. Hidangan Mee Kolok bersifat ringan, dan dihidangkan sama ada secara kering atau dengan kuah sup. Mee Kolok pada asalnya bukanlah makanan asal bumiputera di Sarawak. Ia dibawa masuk oleh masyarakat Cina yang datang berhijrah ke Sarawak. Disebabkan itu, Mee Kolok pada awalnya banyak dihidangkan di restoran makanan Cina di Sarawak dan kebiasaanya tidak halal. Jarang-jarang sekali menu ini ditemui di restoran Melayu. Hanya sejak beberapa tahun kebelakangan ini, barulah Mee Kolok mula diperkenalkan di restoran makanan Melayu dan terdapat sedikit pengubahsuaian rasa hidangan dan bahannya mengikut citarasa Melayu.

Mee Kolok Sarawak

Mee yang menjadi kegemaran masyarakat Cina Sarawak ini disajikan sepanjang hari untuk sarapan, makan tengah hari dan makan malam. Di Sarawak, selain istilah Mee Kolok, ia juga dikenali sebagai Kampua oleh masyarakat Cina, dan Mee Rangkai/Mee Kering oleh masyarakat Iban. Walaupun nampak seakan-akan Mee Wantan di Semenanjung Malaysia, Mee Kolok lebih kenyal daripada Mee Wantan dan biasanya Mee Kolok tidak dibasahi kicap gelap serta air tidak ditambahkan ke dalam mee ketika disajikan.

Mee Kolok Sarawak

Mee Kolok akan dihidangkan bersama sup dan kicap secara berasingan, membolehkan peminat menu ini menyesuaikannya dengan citarasa masing-masing. Hirisan daging atau ayam juga ditambah ke atas Mee Kolok sebelum disajikan bagi menambah kenikmatannya. Kini, Mee Kolok segera juga boleh didapati di mana-mana kedai terpilih, juga di lapangan terbang sebagai ole-ole bagi pelancong luar yang datang ke Sarawak.

Mee Kolok Sarawak

Hanya perlu celur mee nya hingga lembut sebelum digaulkan dengan rencah yang disertakan dalam pek segera tersebut. Hidangkan bersama potongan sayur dan hirisan daging mengikut citarasa masing-masing.

Post a Comment

0 Comments